13 Mac 2012

Subjek, Parokial dan Partisipan: Suatu Krisis Budaya

Subjek merupakan golongan yang menurut secara membuta tuli. Golongan ini cenderung untuk menunjukkan taat setia tanpa mempersoalkan ketua atau parti yang diturutnya.
 
Parokial pula merupakan golongan yang langsung tidak ambil pusing hal hal sekeliling. Cuma berada dalam ruang lingkup yang sangat kecil iaitu diri dan keluarga.

Manakala partisipan ialah golongan yang peka dengan keadaan sekeliling. Sering ambil tahu mengenai isu isu semasa dan sosial. Golongan ini tidak menyokong dengan membuta tuli, tetapi mempertimbangkan sesuatu isu berdasarkan pemerhatian dan analisis yang dibuat.

Bersama, ketiga tiga golongan ini membentuk satu budaya politik yang boleh dilihat dalam konteks sosial, masyarakat Malaysia khususnya. Tak dinafikan, golongan golongan ini akan sentiasa wujud dalam masyarakat dan boleh dikatakan saling melengkapi antara satu sama lain. Tetapi, permasalahan akan berlaku apabila terdapat pertindihan atau overlapping dan pertentangan antara satu satu golongan dengan yang lain. Serta, permasalahan juga akan berlaku apabila satu satu golongan dilihat terlalu banyak dan melampaui golongan yang lain.

Kedua dua permasalahan ini boleh dikatakan amat serius kerana ia mencorakkan budaya politik di Malaysia. Pertama, apabila berlaku pertentangan antara dua. Ini boleh dilihat dengan jelas apabila subjek berselingkuh dengan partisipan. Keadaan ini acap kali berlaku apabila subjek, yang secara buta tuli menyokong ketua masing masing menyerang partisipan yang bertindak selaku pemerhati dan penilai. Kebanyakan partisipan merupakan golongan atas pagar dan tidak memihak kepada sesiapa. Jadi, mereka sering dikecam oleh subjek atas alasan tidak punya pendirian. Subjek juga tidak setuju dengan cara partisipan yang dilihat sering membangkang dan mengkritik, tidak mengira kritikan itu ditujukan kepada siapa baik kerajaan mahupun pembangkang. Keadaan bertambah buruk apabila hujah yang dikemukakan oleh partisipan dibalas dengan kecaman atau lebih teruk lagi, kekerasan daripada subjek.

Permasalahan yang kedua adalah berlakunya lebihan satu satu golongan yang terlampau. Budaya politik di Malaysia kelihatan didominasi oleh golongan parokial yang tidak ambil kisah. Ini merupakan suatu keadaan yang sangat merunsingkan. Ramainya orang yang tidak ambil kisah akan menyebabkan kurangnya proses timbal balas atau check and balance. Serta, parokial ini amat mudah untuk dimanipulasi oleh sesetengah pihak yang berkepentingan.
 
Cadangan penyelesaian ialah dengan membudayakan pertembungan idea yang kritis dan kritikal. Tidak hanya sekadar ulasan berdasarkan laporan berita semata mata tetapi hujah yang dikemukakan perlulah berdasarkan analisis yang telah dilakukan. Dengan menjadikan pertentangan idea sebagai satu budaya, minda masyarakat akan lebih terbuka dan isu serta kes dapat dibincangkan dengan lebih "sihat".

Cadangan yang lain adalah dengan memberi keterbukaan dalam penyampaian maklumat. Kebebasan media khususnya perlulah dititikberatkan. Punca masyarakat menjadi parokial salah satunya adalah ketiadaan ruang atau medium untuk mendapatkan maklumat yang adil untuk dinilai dan dibuat perbandingan. Jika penyampaian maklumat adalah setara, masyarakat akan lebih terbuka dan lebih berminat untuk mengambil tahu akan isu isu semasa yang sedang berlaku. Jadi, jumlah masyarakat yang parokial akan berkurangan dan secara tidak langsung akan membawa satu perubahan yang positif dalam budaya politik setempat.

Sedikit huraian permasalahan dan tidak menyeluruh tetapi sudah cukup untuk menggambarkan betapa terjejasnya budaya politik di Malaysia. Jika tiada langkah atau tindakan yang dilakukan untuk memperbetulkan kembali situasi ini, maka tidak mustahil masyarakat akan terus menjadi bodoh dan mudah untuk diperbodohkan.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan